Tinggalkan Link Anda disini... Saya akan melawat anda disana..

Korang tentu suka story ini..

Monday, August 15, 2011

Erti sebuah perkahwinan

Menyentuh pasal pasangan yang bersekedudukan atau bahasa mudahnya tinggal serumah tanpa ikatan suami isteri yang sah sudah banyak kali kita baca atau dengar mengenainya. Media cetak malah internet juga banyak memaparkan kes2 macam ni. Persoalannya, apa tindakan korang sebagai jiran. Bukan nak menyibuk kain orang tapi bila dah nampak depan mata jika tak dicegah akan jadi subahat.


Tambahan pula sekarang ni bulan mulia, kita seharusnya memperbanyakkan melakukan perkara yang elok dari benda2 yg tak elok. 


Namun ada juga pasangan yang sudah bernikah di negara ini (Malaysia) tetapi sukar untuk mendapatkan surat perakuan nikah gara2 kelewatan sistem perundangan. Ini boleh menyukarkan pasangan terbabit untuk melakukan urusan yang memerlukan pengesahan pasangan. Kejadian ini berlaku di Miri, Sarawak. Berita selanjutnya di sini.


Lain pula halnya dengan kes ini


Pasangan muda yang sedang hangat bercinta seharusnya mempelajari hukum2 yang telah digariskan dalam agama Islam. Jangan nanti bila dah terlanjur baru nak terngadah..  tuntutlah ilmu dengan orang2 tua, mereka ni banyak pengalaman yang boleh kita jadikan panduan. Semoga anda akan menjadi pasangan yang bahagia dan membina rumahtangga yang harmoni.


Photo oleh memberku Yus - www.ranggie.com/

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...